Sunday 17 September 2017

Indiska Ocean Handel System Historia


Indiska Ocean Trade Routes. Indian Ocean Trade Routes. Internet handel över Indiska oceanen, drivs av monsoon vindar Kallie Szczepanski. The Indiska Ocean handelsvägarna ansluten Sydostasien, Indien Arabien och Östafrika Från minst tredje århundradet f. Kr., Långdistanshandel över havet sträckte sig över en rutt av vägar som förbinder alla dessa områden samt östra Asien, särskilt Kina Långt innan européerna upptäckte Indiska oceanen, handlare från Arabien, Gujarat och andra kustområden som använde triangelseglade dhows för att utnyttja säsongsmonsonen Vindar Kamelens hemlandskap bidrog också till att ta med kusthandeln - silke, porslin, kryddor, slavar, rökelse och elfenben - till inlandsperioder. I den klassiska eran omfattade stora imperier involverade i indiska oceanen handeln med Mauryan-riket i Indien Han-dynastin i Kina, Achaemenid Empire i Persien och Romerska riket i Medelhavssilken från Kina prydde romerska aristokrater, romerska mynt blandade i indiska skatter och Persi En juveler dyker upp i Mauryan-inställningarna. En annan viktig exportprodukt längs de klassiska indiska handelsvägarna var religiös tanke buddhism hinduism och jainism spredde från Indien till Sydostasien, som fördes av köpmän hellre än av missionärer, skulle islam senare sprida sig på samma sätt från 700-talet CE on. Indian Ocean Trade i medeltiden. En omanihandel dhow John Warbarton-Lee via Getty Images. Under medeltiden, 400 - 1450 CE, växte handeln i Indiska oceanen. Ökningen av Umayyad 661 - 750 CE och Abbasid 750 - 1258 Kalifatet på den arabiska halvön gav en stark västra nod till handelsvägarna Dessutom var islam värderade köpmän, profeten Muhammad själv var en näringsidkare och husvagnsledare och rika muslimska städer skapade en enorm efterfrågan på lyxvaror. Tang 618 - 907 och Song 960-1279 Dynasties i Kina betonade också handel och industri, utvecklade starka handelsbanden längs de landbaserade silkesvägarna och uppmuntrar sjöfartstrafik De Song linjerna skapade till och med en kraftfull imperial marin för att bekämpa piratkopiering på den östra änden av rutten. Mellan araberna och kineserna blomstrade flera stora imperier baserat på maritima handel. Chola-riket i södra Indien bländde resenärer med sin rikedom och lyx Kinesiska besökare rekordparader av elefanter täckta med guldduk och juveler som marscherar genom stadsgatorna I det nu Indonesien byggde Srivijaya-riket nästan helt på beskattning av handelsfartyg som rörde sig genom de smala palatserna i Malacca Even Angkor baserade långt inåt i Khmer hjärtat Av Kambodja, använde Mekongfloden som en motorväg som bundet den till handelsnätet för Indiska oceanen. För århundraden hade Kina för det mesta tillåtit utländska handlare att komma till det. Tillsammans önskade alla kinesiska varor och utlänningar var mer än villiga att ta Tiden och besväret med att besöka kustkinesen för att skaffa fina silke, porslin och andra föremål. I 1405 var emellertid Yongle kejsaren i Kina s Den nya Mingdynastin skickade ut den första av sju expeditionerna för att besöka alla imperiernas stora handelspartner runt Indiska oceanen. Mingskattefartyg under admiral Zheng Han reste hela vägen till Östafrika, hämtar emissaries och handlar varor från hela regionen. Europe Intrudes på Indian Ocean Trade. Marknaden i Calicut, Indien, i slutet av 1500-talet Hulton Archive Getty Images. In 1498 gjorde konstiga nya marinörer sitt första utseende i portugisiska sjömännen under Indiska oceanen under Vasco da Gama avrundade södra punkten Av Afrika och vågade till nya hav De portugisiska var angelägna om att gå med i handeln med indiska oceanen, eftersom den europeiska efterfrågan på asiatiska lyxvaror var extremt hög. Men Europa hade inget att handla. Folket runt Indiska oceanen hade inget behov av ull eller päls Kläder, strykjärnspottar eller de andra mindre europeiska produkterna. Som ett resultat gick portugisiska indiska handeln som pirater snarare än handlare. Använda en kombination o F bravado och kanoner tog de hamnstäder som Calicut på Indiens västkust och Macau i södra Kina. Portugisiska började råna och utpressa lokala producenter och utländska handelsfartyg. De skarrade vid den mauriska erövringen av Portugal och Spanien, de betraktade muslimer i Särskilt som fiende och tog varje tillfälle att plundra sina skepp. I 1602 uppstod en ännu mer hänsynslös europeisk makt i Indiska oceanen, det nederländska östra indiska företaget VOC, snarare än att insinuera sig i det befintliga handelsmönstret, som portugisiska hade gjort , Holländarna sökte ett totalt monopol på lukrativa kryddor som muskotnöt och mössa I 1680 gick brittiska med sitt brittiska östra indiska företag som utmanade VOC för kontroll av handelsvägarna Som europeiska makten inrättade politisk kontroll över viktiga delar av Asien, Vänder Indonesien, Indien Malaya, och mycket av Sydostasien till kolonier, ömsesidig handel löst Varorna flyttade alltmer till Europa, medan den tidigare Asien N handels imperier växte fattigare och kollapsade Det två tusen år gamla handelsnätet i Indiska oceanen blev förkränkt, om inte fullständigt förstört. Visa fullständig artikel. Indian Ocean Trade Network. Indiska Ocean Trade Network var en viktig metod för utbyte under den betydande ökningen av Handel eller globalisering på ungefär 500-1500 CE Till skillnad från Silkevegen, som utbyte främst lyxvaror som silke och kryddor, och bulkvaror som timmer utbyttes över Indiska oceanen, har handelsvägarna i Indiska oceanen underlättat spridningen av islamhandeln Längs Indiska oceanen förlitade sig på säsongsmonsonger som möjliggjorde handelsfartyg att resa i båda riktningarna över havet beroende på säsong När saker ombord fanns ombord av fartyg, nått sakerna där destination mycket tidigare och mer effektivt. Till exempel sändningsvaror över Indiska oceanen från Arabien till Afrika är mycket lättare än att använda Sahara Trading Network som kan ta upp till 70 dagar att trans Färska varor Eftersom det var lättare att nå Afrika, spred sig islam lättare och snabbt till det. Dessutom, eftersom handeln var mycket snabbare kunde människorna handla med nödvändigheter, vilket stimulerade handeln ännu mer. En annan viktig fördel med handelsnäten i Indiska oceanen var Fartygs förmåga att transportera mer gods på en gång Till skillnad från hästar, som bara kunde bära en liten mängd gods, kunde fartyg transportera massor av gods Slutligen blomstrade många civilisationer som ett resultat av handelsnätet för indiska oceanen Många civilisationer på Afrikas kust och Srivijaya är ett exempel på detta Faktum är att Srivijaya kom att stiga som ett direkt resultat av beskattning av fartyg som passerar genom Malacca-sträckorna. Det indiska oceanens handelsnät revolutionerade hur vi handlar idag. Indiska Ocean Trading Network Blue. Indian Ocean Trading Network. Insert links. Insert länkar till andra sidor eller uppladdade filer. Inga bilder eller filer som laddas upp ännu. Tips Om du vill ändra text till en länk markerar du texten och klickar sedan på en sida eller fil från Listan ovan. Du har inte tillåtelse att kommentera denna sida. Join den här arbetsytan. Alla har ett konto Logga in. Recent Activity. The Indiska oceanen handel en klassrumsimulering. Africa i världen NEH Summer Institute 1993 Final Project. Background Information För lärare och eller studenter. Karta över Indiska oceanen handel. Simulation. Seating Chart. Accompanying kalkylblad. Bakgrundsinformation om handeln med Indiska oceanen. Indiska oceanhandeln började med små handelsuppgörelser runt 800 e. Kr. och minskade på 1500 s när Portugal invaderade och försökte driva handeln för sin egen vinst. När handeln intensifierades mellan Afrika och Asien blomstrade välmående stadstater längs Afrikas östkust. Bland dessa ingår Kilwa, Sofala, Mombasa, Malindi , Och andra Stadstaterna handlades med inlandska kungariket som Stor Zimbabwe för att erhålla guld, elfenben och järn. Dessa material såldes sedan till platser som Indien, Sydostasien och Kina. Dessa var Afrika s export i Indiska oceanen handel. Dessa artiklar kunde Säljas med vinst eftersom de var knappa i asiatiska länder. Samtidigt köpte de östafrikanska stadstaterna varor från Asien. Många invånare i stadens stater var villiga att betala höga priser på bomulls-, silke - och porslinsobjekt Dessa föremål var dyra, eftersom de inte var tillgängliga i Afrika vid den tiden. Dessa var Afrika s import i Indiska oceanen. Stadstaterna längs Afrikas östkust gjorde idealiska handelscentrum En viktig attraktion var guldet från inlandska kungariket Guldet behövdes huvudsakligen för mynt, även om det också användes för konstverk, prydnad på byggnader och smycken. Dessutom var stadstaterna lätt att nå från Asien med fartyg på grund av gynnsam vind och Havsströmmar Ships hade inga problem att docka vid de utmärkta hamnarna och hamnarna som ligger på stadens kuststater, vilket gör det enkelt att lossa och lasta lasthandlare, trött efter sin långa utlandsresa, njöt av logi och underhållning som erbjuds av hamnstäderna Slutligen var Östafrika en ganska fredlig region och de få konflikterna som uppstod var små och korta. Alla dessa faktorer skapade en idealisk inställning för import och export företag att bedriva verksamhet. Många av handlarna från den arabiska halvön, Indien och Sydostasien stannade i stadstaterna i Östafrika. Interraciala äktenskap var inte ovanliga, och gradvis genom århundradena utvecklades en ny och distinkt etnisk grupp, som kallas swahili. Idag lever miljontals swahilifolk i länderna i Östafrika där Swahili-språk talas i stor utsträckning Även om swahili är en afrikansk eller mer exakt, bantu-språk, kan många ord på swahili fortfarande spåras tillbaka till arabiska och hindi ursprung Klicka HÄR för att njuta av en swahili-ordsövning. De svahala stadstaterna växte stadigt och blomstrade och var en stor världsekonomisk makt av 1400-talet. Även om stadstaterna var kända i hela Afrika och Asien, visste inga europeiska länder om dem du kan tänka dig Överraskningen då av den portugisiska kaptenen Vasco da Gama när han kom i 1498 kom han på livliga hamnstäder som Sofala, Kilwa, Mombasa och Malindi när han seglade upp på Afrikas östkust. Han och hans besättning välkomnades av de flesta städerna De besökte, även om varken hans skepp eller de europeiska föremålen de försökte handla var av stort intresse för de östafrikanska stadstaterna. Da Gama s uppdrag var att hitta en rutt till Asien genom segling från Portugal, runt Afrika och vidare till Indien Europeiska länder hade köpt årliga varor genom andra svårare rutter Men nu hade Europas länder börjat leta efter snabbare och billigare rutter till Asien Vasco da Gama gick till slut till Indien med hjälp av en navigator Från Malindi som heter Majid I 1499 återvände Gama till Portugal och berättade kungen och drottningen, som hade sponsrat sin resa, allt han hade sett, inklusive lastfartyg av guld, elfenben, porslin, siden och bomull som köptes och såldes i Hamnstäderna längs Afrikas östkust. Den portugisiska regeringen tog omedelbart intresse för de svahala stadstaterna. De skickade flera fartyg till Afrikas östkust med tre mål att ta någonting av värde de kunde hitta, för att tvinga kungarna till Staden för att betala skatt till portugisiska skattekolleger och att få kontroll över hela handeln med Indiska oceanen. Stadstaterna hade aldrig behövt fort eller enorma arméer, och de var oförberedda för de portugisiska attackerna. En-mot-en tog portugistern porten Städerna, så förstörde, plundrade och brände dem till marken. De invånare i städerna som inte kunde fly var dödade. Skeppsbelastningar av ovärderliga varor skickades tillbaka till Portugal. Men det portugisiska försöket att ta över och springa Om handeln med indiska oceanen var ett misslyckande. Om de svahala stadstaterna förstördes av de portugisiska invaderarna, hur kan vi så mycket veta om Indiska oceanens handel? En väg är genom arkeologiska bevis. Exempelvis kan bitar av kinesiska porslinvaser och tallrikar Fortfarande finns längs östra afrikanska stränder En annan kunskapskälla är de många dokument som skrivits av människor som levde vid tiden. Ibland reste Ibn Battuta, en afrikansk forskare, till Kilwa 1331 och skrev om sina enorma byggnader och dess otaliga andra prakter Vasco da Gama och andra européer som besökte de swahili-stadstaterna, höll också loggböcker som beskriver både hamnstädernas underverk och senare deras våldsamma förstörelse i de portugisiska invaderarnas händer. Och det finns naturligtvis arkiv som förvaras av afrikanska och asiatiska Företag och regeringar för inköp och försäljning gjorda via handelsnätet för indiska oceanen Arkeologer och historiker arbetar fortfarande med att sammanfoga detta stora kapitel i Afrika N historia. Klark, Leon genom afrikanska ögonkulturer i förändringsvolymen III Det afrikanska förflutet och framkomsten av den europeiska New York Frederick A Praeger, utgivare, 1970 Sidor 62 67.Davidson, basilikan Växten av afrikansk civilisation Öst och Centralafrika till Sidan på nittonhundratalet Longman Publishing Company Sidor 95 119.Davidson, Basil The Lost Cities of Africa Lite, Brown och Company Pages 171 212.Sibanda, M Moyana, H och Gumbo, SD Den afrikanska historiens historia för gymnasieskolor Bok 1 Harare, Zimbabwe Zimbabwe Educational Books PVT LTD, inga datum Sidor 97 106.The Simulation. Created av Joan Celebi. Detta är en simulering av handeln som ägde rum mellan Afrika och Asien mellan cirka 1000 och 1500 på Indiska oceanen. Det visar att Afrika spelade en avgörande roll Roll i världsekonomin långt före kontakt med europeiska nationer Det låter studenterna använda grundläggande principer för ekonomi som de bedriver handel mellan de två kontinenterna. Simuleringen kan användas. dur En enhet på afrikansk eller asiatisk historia. En kontrast till den europeiska medeltiden. En introduktion till den europeiska utforskningsperioden. Afrikas historia som världsekonomisk kraft presenteras sällan på gymnasieskolan Denna simulering hjälper eleverna att kasta bort Uppfattningen att afrikanska människor var primitiva och isolerade från omvärlden genom att visa hur kungariket och stadstaterna i östra och centrala Afrika var inblandade i det stora och lönsamma indiska handelsnätet. en Instruktioner Prislista per grupp. Valfri en Hur man gör ett vinstark för varje student. En balansräkning för varje student. an överheadprojektor och overheadprojektionspennor. Valfria propsföremål från Afrika och Asien, bomull, silke, porslinskivor, elfenben, strykjärn, några av dessa är dyra, så du kan behöva använda principen om kreativ substitution. En eller två 45 minuters perioder, beroende på om eller Inte klassen behöver tid före simuleringen för att arbeta på hur man gör en vinstlista. En för studenter som du känner kan behöva lite extra vägledning innan de kastas i den faktiska simuleringen som är ganska snabb. DAGEN kan hoppas om Du arbetar med en heders - eller högre klass. Utbilda studenter till små grupper om högst fyra. Tilldela varje grupp namnet på en östafrikansk stadsstatsexempel Malindi, Mombasa, Kilwa, Sofala, Zanzibar. Ge varje grupp en instruktion Prislista. Ge varje elev en Hur man gör en vinstlista. Förklara simuleringen genom att gå över instruktionsprislistan med klassen Informera klassen om att simuleringen ska ske i morgon, och att dagens arbete kommer att förberedas för mig T. Explain att för ett företag att överleva måste det kunna göra en vinst På samma sätt, för att slutföra simuleringen framgångsrikt måste varje grupp veta förut hur man ska göra vinster. Förklara varför ett objekt är dyrare på ett ställe än Det är i en annan lagen om tillförsel och efterfrågan. Gå över instruktionerna om hur man gör en vinst med klassen. Du kanske vill göra det första exemplet med klassen att demonstrera. Uppmuntra elever att arbeta som en grupp när de fyller kalkylbladet . Efter allt är klart, uppmanar enskilda studenter att förklara hur de skulle göra vinst på ett visst objekt. Detta gör att du kan vara säker på att alla förstår hur de kan göra en vinst genom import och export. Hämta instruktionerna Prislistor så att de Kan återanvändas i morgon Du kan också vilja samla arbetsbladet Hur man gör en vinst för att kontrollera dem och ge dem tillbaka imorgon för att användas som referens. Studera studenter i små grupper om högst fyra. Ange varje grupp namnet av en Östafrikanska stadsstatsexemplar Malindi, Mombasa, Kilwa, Sofala, Zanzibar Studerande som gick igenom ovanstående procedur för DAG l borde förbli i samma grupper. Du kanske vill tilldela roller som Timekeeper, Task Master, Talsman mm inom varje grupp Sitta en grupp i mitten och andra grupper på sidorna se sittplatser. Ange varje grupp ett instruktionsprislista. Ge varje elev en balansräkning. Förklara simuleringen, gå över instruktionsprislistan med klassen. Förklara hur Att använda balansräkningen. Ge studenter ungefär 10 15 minuter för att arbeta i sina grupper för att planera de föremål och mängder de ska importera och exportera för att göra vinst. Varje elev ska registrera informationen i hans balansräkning. OBS! Du kan göra detta Ett spel den grupp som gör mest vinst vinner. När tiden är klar, låt inte någon ändra sina balansräkningar. Håll talesmännen för gruppen som sitter i mitten förklara hur de utförde sin handel Skriv Information om en balansräkning. Håll grupperna rotera sitt sittningsarrangemang och upprepa 8. Upprepa 9 tills alla grupper har anmält sig till klassen. Ett vinnande lag kan deklareras vid denna tidpunkt. Omsluta med en kort diskussion. NOTERA några elever min Bli förvånad att lära dig att strykjärn är det mest lönsamma objektet De flesta tror att porslinskivorna är mest lönsamma eftersom du kan sälja dem till högsta pris. Detta är ett bra tillfälle att diskutera vinst som en funktion av volym och procentsatser. För Exempel på att sälja en uppsättning maträtter tjänar en vinst på 70 guldmynt, köp för 30 och sälja till 100, men bara 230 vinst. Att sälja en järnbalk tjänar en vinst på endast 9 guldmynt, köp för 1 och sälja för 10, men det tjänar En jättestor 900 vinst Därför säljer 30 guldmynt som är värda av strykjärn är mycket mer lönsamma och tjänar en vinst på 270 mynt än att sälja 30 guldmynt värda 1 uppsättning porslin som tjänar endast 70 mynt. Den indiska oceanhandeln. Din grupp är ett handelsföretag I th E år 1324 De köpmän som arbetar för företaget är från Östafrika och Asien. Syftet med simuleringen är att göra så mycket vinst som möjligt genom att resa fram och tillbaka över Indiska oceanen och bedriva handel mellan asiatiska och afrikanska riken Använd Priset Lista nedan som en guide. Du kan börja i antingen Asien eller Afrika. Varje grupp börjar med 5 guldmynt. Varje grupp har totalt TWO ROUND TRIPS som är fyra envägsresor över Indiska oceanen. Varje medlem i gruppen Bör hålla reda på företagets vinster och förluster steg för steg Använd balansräkningen för att göra detta. Om din grupp går till skuld är företaget ute och du är över. I Asien kan du köpa. Bomull 1 guldmynt.1 gård av silke 1 guldmynt.1 uppsättning porslinskivor 30 guldmynt. I Afrika kan du köpa.1 Elfenbenstrasch 10 guldmynt.1 Strykjärn 1 guldmynt. I Asien kan du sälja .1 Elfenbenstopp 20 guldmynt. 1 Stång av järn 10 guldmynt. I Afrika kan du sälja .10 meter bomull 5 guldmynt. 1 y Ard av silke 5 guldmynt.1 uppsättning porslinskivor 100 guldmynt. Hur man gör en vinstdirections Använd din grupp s prislista för att bestämma svaren på följande frågor. Använd de enheter som listas i prislistan. 1 För att göra en Vinst på bomull, skulle du köpa den i A till B guldmynt och sälja den i C for D guldmynt. Du skulle göra guldmynt i vinsten subtrahera B från D, det är D - B.2 Att göra en vinst på SILK, Du skulle köpa den i A till B guldmynt och sälja den i C till D guldmynt. Du skulle göra guldmynt i vinst subtrahera B från D, det är D - B.3 För att göra en vinst på PORCELAIN, skulle du köpa den I A till B guldmynt och sälja den i C för D guldmynt. Du skulle göra guldmynt i vinst subtrahera B från D, det är D - B.4 För att göra vinst på IVORY, skulle du köpa den i A för B Guldmynt och sälja den i C till D guldmynt. Du skulle göra guldmynt i vinst subtrahera B från D, det är D - B.5 För att göra vinst på IRON, skulle du köpa den i A till B guldmynt och se Ll det i C för D guldmynt. Du skulle göra guldmynt i vinsten subtrahera B från D, det är D - B. Balance Sheet Indian Ocean Trade.

No comments:

Post a Comment